Rødgrønt dieselbilkaos - kan vi forvente en unnskyldning?

De siste dagers rødgrønne dieselbilkaos er et skrekkeksempel på kortsiktig miljøpolitikk. De burde beklaget! I 2006 mente AP, SV og SP at skulle dieselbiler bidra til bedre luft og bedre miljø. De påfølgende årene økte dieselbilsalget kraftig ? over 70% markedsandel oppnådde de. Byene ble fylt med dieselbiler.

Ti år senere bestemmer politikere fra de samme partiene at disse bilene er forbudt å bruke i Oslo. Ja, det er grunn til å være frustrert. Men enda mer alvorlig er at dette har en betydelig prislapp for de som rammes. Vi snakker tross alt om investeringer på mange hundretusen kroner for en familie. De færreste av oss har så mye penger spart at man bare kan bytte ut dieselbilen med noe annet hver gang en rødgrønn politiker skal redde verden. 

Jeg har merket meg at SVs Heikki Holmås og mange andre rødgrønne politikere protester heftig når de blir knyttet opp til dieselbilene. Det vil de ha seg frabedt. Vel, la oss mimre litt.

21. november 2006 advarte Aftenposten Aften mot avgiftsendringer som favoriserte dieselbiler. SVs Holmås tok til motmæle i et leserbrev 8 desember 2006 med den nå smått ironiske tittel "Ny bilavgift gir renere Oslo-luft." Dette bekrefter både at advarslene mot rødgrønne dieselbilpolitikk var tydelige lenge før avgiftsendringene ble innført, og at rødgrønn regjering ignorerte advarslene. Holmås bør i dag ha en flau smak i munnen. Jeg tok selv opp tema i Stortinget, da som energi- og klimapolitisk talsmann i FrP. Jeg utfordret daværende miljøvernminister fra SV om rare logikken i at dieselbiler som var forbudt i California skulle bli avgiftsvinnere i Norge.

Litt tabloid vil jeg påstå at det beste vi gjorde for luftkvaliteten i Norge var å bytte ut den rødgrønne regjeringen. SV ynder å påpeke at ESA domstolen dømte Norge i 2015 for dårlig luftkvalitet. De glemmer at tidsperioden som ble vurdert var 2009-2012, altså midt i tidsrommet hvor rødgrønn "miljøpolitikk" var på sitt villeste. Det var i det samme tidsrommet hvor SV faktisk ville forby salg av bensin og dieselbiler innen 2015. Jeg har stor sans for elbiler og de har hatt en rivende utvikling, men jeg tror vi kan slå fast i dag at SVs politikk ville vært rimelig katastrofal for mange.

Det burde være åpenbart. Man løser ikke bymiljøutfordringer ved å pøse på med dieselbiler. Men utfordringen krever utvilsomt flere grep. Regjeringen gjør mange.

Vi styrker byenes økonomiske rammer til å satse på bedre kollektivløsninger. Da blir det lettere å velge bort bilen frivillig. Under dagens regjering har for eksempel Oslo fått nesten firedoblet bevilgningen under ?belønningsordning for kollektivtrafikk?. I kroner snakker vi rundt 300 millioner kroner ekstra pr år, ca 4 ganger mer enn det Oslos byråd skryter av som tidenes kollektivsatsing i sitt budsjett. Videre har H/FrP regjeringen lovet å støtte planlegging av kollektivutbygging i de største byene med 50 prosent. Til sammenligning mottok Bergen knapt 10% til dette de foregående 10 årene.

Jernbanen styrkes. Bevilgningene er økt med over 50 prosent siden regjeringsskiftet, over sju milliarder kroner mer. Det bidrar til flere togavganger i og rundt de store byene. Det går over 100 flere tog daglig fra Oslo S nå enn før stortingsvalget. Både rundt Oslo, Trondheim, Bergen og Stavanger er det viktige og store jernbaneprosjekter som skal realiseres.

Infrastruktur for gang og sykkelveier bedres. Budsjettet er rundt 75% høyere I denne stortingsperioden sammenlignet med rødgrønn regjering. For de som må bruke bil til hverdagsreisene, så har vi gjort lavutslipp/nullutslippsbiler mer konkurransedyktige. Utslippsnivået for nye biler er drastisk redusert. Morgendagens bilpark vil utvilsomt være grønnere og smartere enn i dag, og derfor skal vi fortsatt tenke hvordan vi kan bygge ut bedre veier, blant annet for å bedre lede gjennomgangstrafikk bort fra der folk bor. Arbeidet for bedre luftkvalitet i byene må ha en mer presis innretning enn en generell uvilje mot privatbilisme.

I tillegg har landets lokalstyrer mange virkemidler som de kan ta i bruk, uavhengig av regjeringen. Et godt virkemiddel å få bedre renhold av veiene. Et annet kan være gratis kollektivtrafikk på dager med dårlig luft. Enda bedre blir det der Fylkeskommunene og kommunene stiller miljøkrav ved kjøp av busser og andre kjøretøy slik at ikke bussene bidrar til den dårlige luftkvaliteten. Det gjøres mye for bedre luftkvalitet og bedre mobilitet. Erfaringene viser at rødgrønn politikk ikke var et sjakktrekk for å nå målene.

51 kommentarer

Anders Stenstad

19.01.2017 kl.01:54

Totalt enig. Ketil er en minister som snakker fakta! Der er det ikke mye krims krams og bortforklaringer. Mange vil ta ham for bompenger, men det er ikke hans skyld at alle Frp haterne stikker kjepper i hjulene for de som vil gjøre ting bedre for bilistene. Her skal Frp brennes på bålet for å fremme Tåkas posisjon.Det er jo valgår!

Reichern

19.01.2017 kl.01:59

Bestefar, kan du først fokusere på å fjerne NRK lisensen.Hvert 4 år sier dere at NRK skal fjernes. Hvert 4 år skjer det ingenting. Hvorfor er jeg pliktig til å finansiere propaganda mot meg selv? Jeg støtter ikke kommunisme. Så hvorfor er jeg pliktig til å finansiere kommunisme?

Jeg anbefaler at folk støtter Norges folkebevegelse. Den Nordiske motstandsbevegelse. Tilsammen skal vi beseire disse landsvikerne på stortinget. Tilsammen skal vi beseire elite politikerne. Tilsammen skal vi beseire mainsteam politikere. Tilsammen skal vi beseire mainsteam politicians. Vi skal beseire eliten en gang for alle.

Nordisk folkebevegelse er en felles bevegelse i Sverige, Norge, Danmark, Finland og Island. Målet er bekjempe statlig finansiering av statlig TV kanaler som NRK. Vårt er bekjempe eliten og elite politikerne som ikke arbeider for folket. Støtt oss og tilsammen skal vi beseire eliten. Hold dere oppdatert om den Nordiske folkebevegelsen på Youtube. Se på video, støtt oss med subscription og tilsammen skal vi beseire eliten.

https://www.youtube.com/watch?v=4jIx4O5-Ve4

Sheize

19.01.2017 kl.02:17

Norge motstandsbevegelse er en internasjonal nordisk folkebevelse. Vårt mål er å beseire elite politikerne. Når vi kommer til makten skal NRK avvikles. Fordi vi i Norges folkebevegelse mener at ingen skal finansiere propaganda mot seg selv. Vi vil forby kommunisme og partier med kommunisme ideologi som FRP, Høyre, Arbeiderpartiet, MDG, Rødt, Venstre osv. Kommunisme er ondskapsfull og eliten bruker kommunisme til berike seg selv. Støtte Norges folkebevelse og tilsammen skal vi beseire eliten. Lenge leve den franske revolusjon og bekjemp eliten sammen med oss. Støtt oss på vår hjemmeside og tilsammen skal eliten i STORTINGET beseires en gang for alle.

https://www.frihetskamp.net/film-stor-offensiv-i-oslo/

Sheize

19.01.2017 kl.02:20

Erik Bye som er en vis gammel mann. Sa en gang at politikerne er folkets tjenere. Støtt Norges motstandsbevegelse på www.frihetskamp.net og tilsammen skal vi beseire eliten som kun er interessert i å berike seg selv. Vi skal beseire kommunisme og bolsjevikene en gang for alle.

https://www.youtube.com/watch?v=fwOtxDnThoQ

Sheize

19.01.2017 kl.02:21

Erik Bye sier at tilsammen bekjemper vi kommmunismen og eliten.

https://www.youtube.com/watch?v=fwOtxDnThoQ

Folkebevegelsen

19.01.2017 kl.02:34

Norge skal slutte å finansiere muslimske terrorister Afrika, Irak, Lybia og Jemen. I tillegg skal vi slutte å selge våpen til terrorist nasjoner som Saudi Arabia, Marocco, Tyrkia, Qatar, Dubai og lignende nasjoner.

Eric Bye forteller om hvordan norsk våpen dreper mennesker i Afrika. Norge finansierer terrorister sier Eric Bye.

https://www.youtube.com/watch?v=ll3JzoQ_FKA

Støtt folkebevegelsen. Sammen med frihetskamp og Norges folkebevegelse. Skal Norge slutte å finansiere terrorister i midtøsten og Afrika. Norge skal også slutte å selge våpen til terrorist nasjoner. Tilsammen skal vi beseire eliten og Stortinget.

https://www.frihetskamp.net

kokko

19.01.2017 kl.02:40

Makan til politisk tabbe finnes det knapt eksempel på. Generelt sett er jo politikere mestere i å fraskrive seg ansvar, og lyver gjerne for å legge ansvaret på sine motstandere. Har du kapital til å kjøpe elbil som på langt nær er en fullgod erstatning for fossildr. bil, gis du alle særfordeler. Den største idiotien må jo være at bilene som ikke gir lokal forurensing her til lands gis forrang i trafikken også. Bilene uten avgifter, parkeringsgebyr osv. burde heller stått i kø, så kunne miljøsvinene kjørt hjem og parkert.

Anti NRK

19.01.2017 kl.03:26

Jeg gikk lei av NRK. Så jeg anbefaler denne videoen fra Youtube. Sannheten som propaganda kanalen NRK ikke vil fortelle Norges befolkning. Jeg boycotter demokrati. Aldri mer demokrati for meg. Demokrati er bare tull. Siste gang jeg stemmer på FRP. Dere lever å fjerne NRK i 2017 også tenker jeg. Vel aldri mer FRP for meg.

https://www.youtube.com/watch?v=VdaG0ZgqEYk

Epic History

19.01.2017 kl.03:28

Det var Muslimene som startet korstogene ved å erobre kristent land i midtøsten. Ikke tro på propaganda fra NRK. Vennligst lær ordentlig historie fra Epic History. Boykott NRK propaganda en gang for alle.

https://www.youtube.com/watch?v=ydVFqpbIIwA

Black Pigeon

19.01.2017 kl.03:29

Ekte nyheter fra Black Pigeon. Boycott NRK og kommunisme i Norge.

https://www.youtube.com/watch?v=zKY5bFe_b-o

Arnold S

19.01.2017 kl.04:32

Folket får de politikere som de fortjener - venstresia pøser på med nytt stemmekveg fra Syria. Støres eneste oppgagave i livet er å bli statsminister - garantert tidenes dårligste sådan. NRK bør legges ned og erstattes med en nasjonal radio under forsvarsdepartementet.

Arnold S

Willy Ødegaard

19.01.2017 kl.05:15

Her var det mange tullete kommentarer som ikke har noe relevans til Solvik Olsens blogg. "Nordisk folkebevegelse", herregud for en gjeng barnehagetanter. Bli voksne, drittunger.

Jon Harald Kvaase

19.01.2017 kl.06:29

Frp, SV, AP og høyre...dere er alle i utakt med folket. Og dere er raskt ute med å kritisere hverandre. Blir som et digert symøte, mye blir sagt men likevel ingen ting

CarminaBurana

19.01.2017 kl.07:33

Jeg er en av de som kjøpte diesel bil da dette skulle være gunstig for miljøet ifl. datidens regjeringen. Kjenner meg igjen i følelsen av å bli lurt og min tillit til politikerene er på et lavmål som vanskelig lar seg rette. Når "politiker" nærmest blir et skjellsord bør de folkevalgte stoppe opp litt og se om de fremdeles har kontakt med "folket". Jeg har ingen mulighet til å "bare" bytte bil da det faktisk påvirker min økonomi i stor grad. Jeg har ikke råd til det.. Dessuten er det vanskelig¨å selge en diesel bil på bruktbilmarkedet (har prøvd i lang tid uten respons). Til slutt, noen av kommentarene her er på et lavmål.... skjerp dere.

Roar Larsen

19.01.2017 kl.07:37

Hva med å forholde seg litt til fakta? Noen av oss er så gamle at vi husker 15-16 år tilbake i tid og til hva situasjonen var FØR de rødgrønne la om importavgiften på CO2-vennlige biler. Hvis noen skal be noen om unnskyldning så er det vel ikke de rødgrønne, men bilindustrien. På begynnelsen av 2000-tallet var det stor fokus på drivhuseffekt og CO2-utslipp, da lanserte bilindustrien en ny dieseltaknologi som skulle gjøre dieselbiler mer klimavennlige enn bensinbiler på alle måter. Ny innsprøytningsteknologi og i tillegg partikkelfilter som skulle ta vekk NOX-utslippet. At salget av dieselbiler økte på grunn av dette i hele Europa, lenge før de rødgrønne kom i regjering er det ingen som nevner nå. Nå er det liksom viktigst å skylde på de rødgrønne. I billand som Tyskland og Frankrike var andelen dieselbiler økt dramatisk på bekostning av bensinbiler FØR de rødgrønne dannet regjering høsten 2005. Norge hadde for lengst tatt etter og kjøpte dieselbiler som aldri før i 2003-05. I tillegg var diesel billigere enn bensin, samt at dieselbiler brukte mindre drivstoff, dermed var også dette noe som førte til økt salg av dieselbiler. Den gang ble det reist kritikk om at dieselbiler ikke ble gjort billigere pga. den nye teknologien, bla. fra bilistpartiet FrP.

På bakgrunn av lovnadene og testresultatene for nye dieselbiler 10 år tilbake valgte de rødgrønne å redusere avgiften på CO2-vennlige biler i 2007. Dieselbiler var mest CO"-vennlige, men også mange mindre bensinbiler ble billigere. Det har mange glemt nå.

At det nå, noen år etter, har vist seg at dieselteknologien ikke holdt mål ift. hva produsentene lovet, samt jukset med testresultater som er avslørt de siste årene, skal ikke den rødgrønne regjeringen beskyldes for. De tok sin beslutning på bakgrunn av det som var kjent den gang.

I dag, i etterpåklokskapens lys, så er dette tydelig noe som det kan skapes billige politiske poenger av hvis man glemmer alt som har skjedd lengre enn 3 uker tilbake.

Det finnes mye historisk dokumentasjon om dette i tiden før 2005-6.

Jon-Anders

19.01.2017 kl.07:39

Det er forsøk på avsporinger og distraksjoner for å få fokus bort ifra denne debatten. Venstresiden hadde informasjonen den gangen, men de mente at globale klimatiltak var viktigere en økt lokal luftforurensing. Nå må det vel skytes inn at det er kommet ny politikk basert forskning i ettertid som har redusert helserisikoverdiene betraktelig. De har EPA betalt for, men denne forskningen grunnlag lar seg ikke kontrollere eller validere da EPA og "forskere" bak dette ikke vil offentliggjøre sine resultater. Jeg regner med at Trump får orden på EPA raskt og at grunnlaget for de nye lave luftforurensning verdiene blir offentliggjort eller lagt til side som ubegrunnede påstander, mao ikke vitenskapelig grunnlag?

dag morten nielsen

19.01.2017 kl.07:39

Man får håpe at det ikke var politisk utslag på forurensnings måleren,selv om den lyste rødt og ga alarm.

Rune

19.01.2017 kl.07:42

Tips til politikere generelt.

Slutt å prat drit om andres politikk. Det holder å si "jeg er uenig" og så komme med hva dere selv vil gjøre.

Dette innlegget er ganske nær en slik.

Mange greier aldri å komme ut av "sverte de andre delen". De er ikke verdt å høre på, ihvertfall ikke stemme på.

Jon-Anders

19.01.2017 kl.07:59

De nye lave helserisikoverdiene i byene kommer i fra EPA. Men de er så langt veldig lite vitenskapelig begrunnet. https://realclimatescience.com/2016/12/scare-pollution-why-and-how-to-fix-the-epa/

Robin

19.01.2017 kl.08:11

Kjøpte ny Diesel bil i høst. I forhold til samme bil med bensin, begge to-litere og 190hk, så har Dieselen lavere Nox og CO2 utslipp, lavere drivstoff forbruk, bedre dreiemoment og lavere pris. Pr i dag, bør man kjøpe diesel fremfor bensin etter mitt skjønn. Euro-6 dieseler burde slippe disse forbudene. Det må stå i stil med utslipp og ikke noe annet.

19.01.2017 kl.08:22

Roar Larsen.

Dieselpartikkelfilter fjerner sot, altså uforbrente hydrokarboner ikke Nox.

Det morsomme er at dieselpartikkelfilter øker eksosmotstanden. Så for å få motoren til å yte det samme som før, så må en øke luft og drivstofftilførselen som igjen fører til økte co2 å Nox utslipp.

Kjetil Dieselbil

19.01.2017 kl.08:37

Men Ketil,

Hva skjedde med EcoFuel og løsningen som du og Frp presenterte her?

http://www.solvikolsen.com/2012/03/valgbloff-avslort/

Ecofuel har forsøkt å selge syntetisk diesel (såkalt ?Gas til Liquids?, GTL), men skattlegges til ulønnsomhet. Gass er betaler ikke mineraloljeavgift, men gjør man det om til syntetisk diesel så må man likevel betale mineraloljeavgiften. FrP mener dette er urimelig, og til hinder for utvikling av alternative, miljøvennlige drivstoff.

I fjor sommer var dette hett tema. Regjeringen fikk masse kritikk, men debatten stoppet naturlig nok da regjeringen lovet å endre reglene. I Dagsrevyen 27.06.11 sa APs Torstein Rudihagen ?Her får en bruke sunn fornuft og se at EcoFuel tjener mange formål, først og fremst at det er mer miljøvennlig. Så må man skjære igjennom og gi et fortsatt avgiftsfritak, mener han.? NRK avsluttet da saken, regjeringen slapp kjip sak inn mot valgkampen.

I dag behandler Stortinget FrPs forslag om nettopp dette. Vi tok Rudihagen på ordet. I dag vil AP stemme imot. Hva kaller man slikt? Tipper Rudihagen knapt gidder delta i debatten.

Kan vi snart få tilbake et alternativ som gjør noe for lokalforurensning?

Hilsen frustrert dieselbileier...

Stig

19.01.2017 kl.08:40

De rødgrønne husker ikke fra tolv til middag dersom de kan score en billig politisk mynt. Vi husker alle SVs Kristin Halvorsen som varmt anbefalte kjøp av dieselbil - for miljøets skyld.

Nå lider både SV, AP og SP av hukommelsestap. De lurte folk i fella og nå peker de nese på dem.

Velgere bør se til de rødgrønne regimene i Oslo og Bergen og se hva de kan forvente seg av skrekk og plaging dersom de får regjeringsmakt i 2017.

Guggen

19.01.2017 kl.09:25

Kunnskapen om dieseleksosens skadevirkning har vært kjent i mange år. Først og fremst ble det klart fordi man forsket på dette i Japan, der veldig mange fikklungekreft. Men på en annen side tjener fortsatt staten gode penger på dieseldrivstoff og dieselbiler i form av avgifter og skatter. Derfor bør Solvik-Olsen IGJEN gå stille i dørene. De er en regjering bestående av FrP og Høyre som styrer landet nå. Og dieseldrivstoff og dieselbiler selges altså fortsatt, og folk kjøper dieselbiler -fortsatt. Jeg også. FrP er verdensmestere i ansvarsfraskrivelse!

Kritisk

19.01.2017 kl.09:29

Guggen

Det var de rødgrønne som lurte folk i dieselfella - og nå forsøker de febrilsk å legge skylda på regjeringen som vanlig.

De har NRK og TV2 på sin side som viser bilder av "syke barn" for å manipulere og rettferdiggjøre at 20 000 bileiere får store problemer med å ta sine friske unger til barnehage og skole.

Vi forventer en unnskyldning fra de rødgrønne og i god tid før valget.

Torkel

19.01.2017 kl.09:29

Problemet med de fleste politikere, er at de skal straffe folk til å forandre seg, i stedet for å premiere de som velger å gjøre som politikerne ønsker.

Jahn

19.01.2017 kl.09:43

En dieselbil er ikke en dieselbil det er stor forskjell på disse en bil med euro 5 og siste teknologi euro 6 slipper ikke ut mye nox.MPG og bystyret trenger en tur på skolebenken for å oppdatere seg.Eller var di ikke tilstede i fysikktimene.Di må jo differensiere hva slags teknologi bilene har.MVH.Jahn

Bernt Barstad

19.01.2017 kl.10:01

Skal man bli bekymret når en statsråd driver og feilinformerer? Vedtaket om dieselforbud var det - ut fra mine opplysninger, det forrige styret i Oslo som fikk gjennom (og der var Frp og Høyre sentrale). Ja, folk bruker hundretusenvis av kroner når de kjøper bil, men fremdeles er det avgiftslettelse på dieselbiler som utgjør en ikke ubetydelig sum, og når vi i tillegg vet at dieselbiler bruker mindre drivstoff enn en bensinbil og at diesel stort sett er et par kroner billigere per liter enn bensin - så er det neppe særlig synd på dieselbileiere. Det er grunn til å tro at de kan kjøre ganske mange mil med taxi hvert år for den summen de sparer.

Så, unnskyld uttrykket, du fremstår som en syter nå Solvik Olsen, i tillegg feilinformerer du......

Marchus Stensrud

19.01.2017 kl.10:17

Så de som fikk billigere biler er lei seg? Hvis man ikke klarer å se på fortiden for å forandre fremtiden uten å klage, så er det fram med ambolter og DDT. Det fungerte flott da.

Per

19.01.2017 kl.10:21

Blir dårlig å les alle disse kommentaren. Snakke å følgen en mann som prøve å vri seg unna at vi forsatt kjører igjen bommer og Krekar sitter i landet. Veier som har blitt stopp fordi dem blitt for dyre å bygge. Blir sikkert billigere hvis vi venter noen år. Ja FRP sitter ikke alene i regjering men hvis du har stått å skriket i mange år når vi kommer til makten så blir bommene bort og Krekar er ut i løpet av en uke, men hva har vi fått Lakrispipe :-)

Ja det er 10 år siden men 3 senere sa AP at det ikke var så lurt med diesel biler. Det er 7 år siden. Så noen har vel bytte bil siden det?

Nå satt jo Carl i Hagen i bystyret nå det ble bestemt at Oslo kan bli steng på de mest forurensede dager. http://www.aftenposten.no/norge/Oslo-sier-ja-til-forbud-mot-dieselbiler-153042b.html

Pelle

19.01.2017 kl.10:36

Dette er å koke suppe på spiker. Det er ingen "rødgrønne" politikere som noensinne har påstått at dieselbiler er bra for det lokale klimaet. Alle har visst at dieselbiler slipper ut mye mer NOx enn bensinbiler. Man har visstnok trodd at denne forskjellen var mindre, men nå var jo tross alt dette vitenskapelig konsensus rundt 2006/2007.

Ingen visste at bilfabrikantene hadd jukset med utslippstallene. Man må bygge politikk ut fra det som er de mest sannsynlige fakta på tidspunktet politikken lages. SV sin politikk i 2007/2008 var avgifter som favoriserte biler med små motorer (lite CO2-utslipp). Samtidig ville de endre årsavgiften slik at NOx-utslipp ble vektlagt høyere. Dette vil favorisere bensinbiler. Moderne dieselbiler ville da visstnok kommet OK ut, men dette var før man visste at bilprodusentene hadde jukset med tallene. Gitt tilgjengelige fakta, ville dette presset ned de lokale utslippene. Gamle dieselbiler ville også blitt dyrere etter SV sin politikk på det tidspunktet. Det ligger overhodet ingen oppfordring fra politikerne her til å gå over til diesel.

Synes også det er temmelig sleipt av Solvik-Olsen å nevne overskriften på Holmås sitt leserinnlegg fra 2006 uten å linke til det. Tar man seg bryet med å Google det, ser man klart at Holmås også på dette tidspunktet forsto problematikken rundt NOx og dieselbiler.

Anders J

19.01.2017 kl.10:40

Ærlig talt. En dag uten mulighet for å kjøre til byen med dieselbil er ikke kaos. Det er i beste fall litt irritasjon.

Det er fristende å spørre ministeren hva han da tenker om eget parti mangel på innfrielse av løfte om å fjerne bompenger og unødvendig avgifter på bil som feks dimensjonavgift på felger? Katastrofe?

Hva tenker ministeren om tiltak en kan igangsette for å bedre luftkvaliteten i storbyer? Er det viktig, og hvor er et rimelig at bilistene bidrar?

Erik

19.01.2017 kl.10:40

Støtter Solvik-Olsen 100 % - den beste samferdselsminister noen sinne.

Det rødgrønne bystyret i Oslo bør be sine borger om unnskyldning - de plaget 20 000 bileiere unødig med kjøreforbud til tross for at luften var helt grei da forbudet ble innført.

Vi har et bystyre i Oslo som plager sine innbyggere med restriksjoner og forbud - for "å redde verden". Samtidig fjernes ikke gammelt løv og dritt om høsten og blir til svevestøv som er farligere enn utslipp fra diesel.

Gatene i Oslo feies en gang for året - ellers lar de skitten bli liggende. Men AP og MDG har gode venner i NRK.

Sig100

19.01.2017 kl.10:52

Solvik-Olsen fortsetter i sedvanlig uredelige stil.

Allerede da endringene i engangsavgiftene ble lagt fram i statsbudsjettet for 2007, ble det presisert at dieselbilene hadde økte lokale utslipp. Videre at det grunnet dette ville komme endringer senere år - differensiert årsavgift, økt dieselavgift, bompenger, parkeringsavgifter osv. for å motvirke dette og redusere bilbruken i byene. Dette gjelder spesielt i Oslo og Bergen som grunnet topografien er utsatt for denne lokksituasjonen som kan oppstå på denne tiden.

Det er absolutt ingen som kan si seg lurt i dieselfella - om man fulgte med i timen. De har forøvrig spart betydelig på å velge en dieselbil fram for bensinbil - og tendensen med økt andel diesel er ikke noe norsk fenomen, men et internasjonalt.

Videre er det slik at KSO og Frp aktivt har motarbeidet alle virkemidler byrådet har ønsket å ta i bruk for å redusere utslippene - miljøfartsgrenser, bilfrie soner, parkeringsrestriksjoner, rushtidsavgifter, variable bomavgifter.

Når så byrådet tar i bruk et av de få virkemidlene de faktisk har igjen (I tillegg til en kraftig økt satsting på vasking), så tar KSO en ren populistisk holdning til det også.

Når det gjelder belønningsordningen så er selvsagt KSO fullstendig klar over at dette er en avtale fra våren 2013 inngått av forrige regjering, etter at det borgerlige byrådet i Oslo endelig innså at ordningen hadde en forutsetning om at man gjorde tiltak for å begrense bilbruk (stikk i strid med Frps politikk). Likevel tar han full kreditt for økningen - hvor frekk er det egentlig lov å være som statsråd?

Forøvrig økte kollektivtransporten i Oslo med nesten 30% 2006-2012 etter å ha stått stille siden 2000. Økningen har fortsatt videre også under denne regjeringen og viser at det er fullt mulig å bygge et kollektivtilbud som fungerer.

Det som er synd, er at KSO faktisk kan være fornøyd med sin innsats som statsråd - samferdsel har vært en budsjettvinner. Det er derfor overraskende at KSO må ty til grove misbruk av tall og fakta, men det ligger muligens i genene?

Riktignok er KSOs resultater puslete i forhold de totalt urealistiske løftene før valget med dobling av NTP, full fjerning av bommer og kraftige avgiftsreduskjoner, men det var mens frp hadde ubegrenset med lekepenger å saldere med.

Jan Gustavsen

19.01.2017 kl.11:01

De rødgrønne kan gjerne be om unnskyldning for at gjorde diesel biler Billigere!

Per Olav

19.01.2017 kl.11:21

Når forurensningen er akutt høy så må det gjøres noe umiddelbart. Det ser ikke ut for at Frp har noen løsninger på dette. Holdningen er at i fremtiden kommer alt til å bli så mye bedre.

Petter Smart

19.01.2017 kl.11:37

Bra skrevet, men som Samferdselsminister må det da være mulig å få en sekretær til å rettskrive dine innlegg?

Torbjørn

19.01.2017 kl.11:37

Problemet er politikere som aldri klarer å bestemme seg. Har man bestemt seg så får en stå for det. Ikke si " det tenkte vi ikke på" .

Vest

19.01.2017 kl.12:11

Jeg vil ha en unskyldning fra Frp fordi jeg stemte på de.

De lovet at kom de i regjering skulle de fjerne bompenger ,billigere drivstoff , Tv lisensen og Krekar ut av landet.

Er ikke Frp i Regjering?

Hjalmar

19.01.2017 kl.12:18

Ketil Solvik-Olsen, i kjent stil slår du om deg med propaganda akkurat som du på din side sletter det folk skriver og som ikke passer deg , for det du ikke sier er at i 2007 kom de første advarslene at de råd som regjering og storting hadde fått ikke stemte og fra 2009 var det ingen tvil lengre , da spør jeg deg hvor mange i Oslo kjører dieselbiler eldre enn 7-8 år ? Hvor mange har nyere dieselbiler enn 7-8 år , for dvs at folk faktisk har fortsatt å kjøpe dieselbiler etter at det ble klart at disse forurenser og at de fortsatt kjøper diesel , så da må vi snu på flisa og spørre hvorfor de gjør det, kan det være fordi vi har partier som FRP som har benektet alt som har med miljø og gjøre ??? Til tross for dette har dere pakket landet fullt av bomstasjoner og sier ja til at selskaper kan ta opptil 200 kr på dager med forurensning ... Og om du mener andre skal si unnskyld , ja da bør dere sette av minst en mnd til å si unnskyld for alle deres løgner før dere må forlate regjeringskontorene til høsten ..

Ole

19.01.2017 kl.12:42

Solvik Olsen er en politiker med beina plantet på jorden. Han har gjort mer på 3 år en de rødgrønne klarte på 8. Dette er en politiker vi må ha i regjering i Norge.

Når det er sagt så tok jeg meg tid til å se denne https://www.youtube.com/watch?v=4jIx4O5-Ve4 og det angrer jeg ikke på. For det er smått utrolig at noen mennesker faktisk er så trangsynte og lite opplyste som den gjengen her. jeg er direkte flau over å være nordisk når jeg ser disse inkompetene neandertalerne få lov til å uttale seg i det offentlige rom. Jeg har et åpent sinn, men disse folkene er rett og slett ubrukelige som mennesker og burde miste livets rett!

Kokkoto

19.01.2017 kl.12:53

Dieselbil og deres miljøfiendtlighet er jo opplest og vedtatt. Husker at SINTEF gjorde noen beregninger rundt svevestøv og partikkelutslipp i Trondheim for noen år siden. Resultatet av undersøkelsen viste at vedfyring sto for 67% av byens "skadelige" utslipp. Så hadde man hatt reduserte strømpriser hadde eff. vært langt bedre. En annen ting er jo at vedfyring ikke er spesielt billig i forhold til strøm, såfremt du ikke har egen skog og øks.

Ottar Rakvåg

19.01.2017 kl.14:51

Hærrrlig, Solvik Olsen. La disse sosialistene møte klappdørene.

Fakta vinner over det dumme.

Skvatt

19.01.2017 kl.15:05

Det einaste problemet med forbodet som Lan og KDG innførde i Oslobygda er at det ikkje gjekk longt nok. Dei skulle innførd fullt forbod for alle privatbilar, same kva for drivstoff dei nyttar. Samstundes skulle dei au innførd forbod mot all slag vedfyring og annan fyring du ikkje betalar avgift for. Det ville ikkje vore noko problem av di dessa ofslege byfolka kunne berre taka sånn diselbuss og fyra med rein klimavênleg vindkraft (hugs CO2-kvota!) istaden. Vonaleg kan dei andre partia i Byregjeringa, særlegt SV, lêra KDG noko lurt her for kvisleisen pisken skal verte nytta. Lukke til!

John-Håvard Vike

19.01.2017 kl.15:28

Rødgrønn politikerforakt?? Her i garden e det politikerforakt over heile fjøla!

Kokkotre

19.01.2017 kl.15:34

Den største klimaidioten av dem alle mr.rassmus kjører jo selv dieselsuv og pendler jo lengre på egen gårdsvei enn folk flest kjører daglig. Han har visstnok 6-7 km til egen postkasse.

Men så lenge han har noe gammel ull og annet tull og komme med er han nok rette fyren til å foreslå både dieselforbud og femdoble bomtakster.

Cecilie_M

19.01.2017 kl.15:34

Den som burde stå først i køen for og be om unnskylding vedrørende det kunnskapsløse forslaget som endte med og "lure" folk til og kjøpe diesel bil i 2007/2008 er SV og Heiki Holmås, makan til arrogant fyr! Evner jo ikke og ta ansvar for noe av dette han!!

Vest

19.01.2017 kl.15:38

Solvik-Olsen er en løgner.

Vi lover og fjerne bommene når vi komme i regjering...

Tar jeg feil!

Er ikke Frp i regjering ??

Vi styrer ikke alene er svaret.

Når styrte et parti Norge alene sist .

Og til dere som kjører diesrlbil fra 2006 Syntes jeg litt synd på.

ikke fordi dere kjjører Diesel men gammel bil...

Kjøpte Diesel i slutten av 2011 og da ble jeg advart mot det i media...

Men jeg kjøpte den( byttet nå)

Hvem i helvete har kjøpt Dieselbil etter 2011 etter og ha hørt på det de sa i 2006😂😂😂😂

Jahn

20.01.2017 kl.12:48

Er det ingen mulighet å stille mistillitsforslag til dette bystyret å få di fjernet virke som om folk ikke visste hva di gjorde når di stemte MPG inn i bystyret la oss få et borgelig styre i Oslo største SVINEPELSENE er jo LAN OG Raymon JOhannsen

Rufus07

20.01.2017 kl.16:03

Hva skal vi med en unnskyldning?

kokkofire

21.01.2017 kl.09:02

Dagens og framtidens klimapolitikk har stort sett en hensikt; å tømme lommeboken din, samtidig som du skal sitte igjen med dårlig samvittighet for og ikke ha gjort mer. Effekten vil knapt være merkbar, og kostnadene vil snu opp ned på verdensøkonomien og middelklassen i i-land og de fattige i U-land vil få det langt verre. Frykt er strategien og desinformasjon er taktikken.

De som ønsker noen nye tanker og ideer hvordan disse astronomiske summene det her er snakk om burde, kunne, skulle ha vært brukt, bør se dokumentaren Cool It med danske Bjørn Lomborg.

Skriv en ny kommentar

hits